2014年1月16日

叫人透不過氣的小一入學試

這兩個月陸陸續續聽到身邊小朋友今年的小一入學試成績,大致上都算不錯,尤其是那些女孩子。我覺得她們都很會表達自己,所以未放榜之前,我已經叫朋友們不必擔心。可是,當我聽到今年私校和直資小學的入學試題,作為一個過來人,不禁打了一個冷顫。天啊,那些學校到底在搞甚麼飛機呀?!

由於要篩選學生,我明白把試題定得深一點的意義。就正如我們大人去見工時做的能力傾向測驗(Aptitude Test) 一樣,設計得好的試卷,應該只有很少數人能夠依時完成。而能夠完成的,就比較有機會是公司須要的人才。當一間學校有幾千人應考,裡面一定有些優秀或預備得好的考生。作為「考官」,自然地就會把入學試的難度提升,去挑選人材。這個做法省卻了很多頭痛的問題。但我覺得這是大錯特錯!

我覺得正確的篩選方法,並不是這樣。如果作為一個剛學始讀 K3 的學生,在學術方面只須要懂得26個英文字母、基本拼音、十以內的加數,就應該以這個作為基准。如果學校只有100個學位,三千個考生當中,其中有二千五百人符合這個標淮,那就隨機抽 100 人出來就可以了。這個方法未必能夠篩選到最優秀的小朋友,但細想一層,如果在一個學位充足的情況下,為甚麼一定要收取精英中的精英呢?

首先,小學並不是一間企業,要招聘一些精英中的精英來做牛做馬。這班新生將會受到學校的教育,除非學校對自己的教學方法沒有信心,否則為何只要精英?無可否認,「有心的」家長能夠幫助學校去培育精英,提升學校的評級。但如果這真的是考慮因素,就請直接考父母,不要連累無辜的小朋友吧。

其次,就是形成的風氣,亦正是各家長都感到頭痛的「贏在起跑線」。Jayson 大約在 K2 末才開始寫中文字。但細一年的師妹於 K2 開學時已經要執筆。K3 已經要精通加減數,開始背乘數表。那天見到另一位剛上 K2 的小朋友,很勤力地做家課,中文字要寫「醫生」、「警察」等,讀的英文書是密麻麻的英文。為的就是要作好準備去考小學。

幼稚園的程度越來越深,並非幼稚園的錯,而是那些小學的錯。就是因為有這個程度的小學入學試,如果幼稚園沒有努力地去教,家長們自然就會化身成怪獸兵團向學校咆哮。

但最令人感到憂慮的,是準備過程延伸的問題。就算時間管理做得有幾好,每個人都只有24小時。時間花在讀多一間幼稚園或幾個補習班,就越少時間可以花在玩樂之上。尋找不到生活的樂趣的影響,相信不用我詳細解說。另一方面,集體遊戲是學習建立人際關系的最好工具。沒有機會跟別人一起玩,就很難學會跟人溝通,以及如何應對勝負等難題。那些名校只要自問一下(尤其是男校,因為男生普遍溝通比較弱),他們的學生當中有幾多人有社交障礙問題,就知道我的說法並非沒有根據。

我認為學校可以用考生的性格、溝通或自理能力、家庭的背景、甚至乎家長的投入程度等,作為其他的考慮因素。比起考學術能力,我覺得這些更值得參考,並對培育這個年紀的小朋友有更正面的幫助(或負面的影響)。雖然不及考試一般簡單直接,但正如我之前所說,只要能夠達到基本要求,其他就應該隨緣吧。


~ Lindberg



16 則留言:

  1. 咪就係因為學校係希望"教""好學生", 而唔係"教好""學生", 如果唔係唔需要哩D咁深既入學考試題... 但其實D學校點解要係"教""好學生", 而唔係"教好""學生"呢? 大概係因為名同利? 我都諗唔明... 而家我跨過左, 我就情願花腦力去諗點保持住我地自己既諗法去行我地既路, 萬一我個囡考包尾時但事實又唔係學唔到野, 我仲可以點去繼續落去...

    回覆刪除
  2. Jojit Au Yeung上午8:00



    事實係邊到有咁多「孔子」,有教無類,捨易取難喎?學校名氣排位不容有失係好明白嘅。但我想指出嘅係…咁嘅學生係唔係真係咁好教呢?咁嘅底子讀上去會出尐乜事呢?
    向好嗰方面諗,可能20年後須要大量高智科學家,咁都幾好嘅。

    回覆刪除
  3. 我成日4圍散播遙言, 同人講唔駛搞咁多野...入到就入到XP

    回覆刪除
  4. Jojit Au Yeung上午8:00



    妳要去尐學校散先得㗎!!!

    回覆刪除
  5. Hayden mama上午8:00

    我都同樣擔心緊呢個問題. 我個仔今年K2, 學校剛開始教寫字, 我自己就剛剛開始教下佢加數, 興趣班都只係佢鍾意既畫畫. 仔仔仲要係比較怕羞, 所以我諗考直資都係試下心態, 都係等大抽獎結果了..... 好無奈....

    回覆刪除
  6. Jojit Au Yeung上午8:00



    怕羞就真係輸蝕尐。我覺得可以注重下溝通方面。聽得明大人講乜,做到回應就已經非常好。講多尐故事書,玩多尐遊戲。我成日同阿仔講:「閱讀…係要理解先得」。所以可以試下問下佢,睇下究竟係唔係真係明。祝君好運!!!

    回覆刪除
  7. 今年到我玩呢個遊戲~~~唉...真係大人小朋友都辛苦...我覺得好多學校都係注重閱讀(即是小朋友要認識一定的生字庫), 而且要注重禮儀, 重有邏輯思考等等...反而數學都係基本的 10 以內加減數 (我仔考O個幾間)...我地去 interview 的學校又不算太"恐內",反而有幾間真係"快過打針"(有小小懷疑短短 15 分鐘真係可以睇清楚小朋友的特質?)小朋友性格都係因素,太怕羞同太"過度活躍"就一定蝕底...畢竟都係"供求問題", 既然有O甘多學生比學校選擇, 學校一定會選擇覺得適合自己o既學生...反而係, 有O的家長同時 hold 起幾個學位...去到九月要大執位...重煩...(我覺得極其量 hold 兩個...)無辦法,只可以安慰自己,人類係不定地"進化"緊,只會越走越前.即是,呀婆o個代會覺得呀媽o個代學o既o野深,呀媽o個代又會覺得個女學o既o野深...不好意思...我多個留好似長o左o的...heehee... 

    回覆刪除
  8. Jojit Au Yeung上午8:00



    Jayson 其實都遇過一間幾離譜嘅小學(校長)。用文字提方式去問數學,阿仔唔識就話佢蠢。後來我先發覺佢係識加減數。但用文字題去問,佢就唔明要點做。衰咗之餘又唔開心。
    我係擔心尐幼稚園和家長準備過度,搞到小朋友領略唔到真正重要嘅嘢。到時出咗事,就恨錯難返啦…

    回覆刪除
  9. 打錯字:
    不算太"恐佈"

    回覆刪除
  10. Jojit Au Yeung上午8:00



    祝 Hayden 如願以償!!!

    回覆刪除
  11. QQ 媽咪上午8:00

    根本錯晒。幼童應該做的是遊戲,從來遊戲中學習最好、最深刻。好可憐,香港的小孩大都失去應有的童真與快樂的童年。
    校方取易下取難,指的是取錄相對上比較成熟聽教的考生放棄那些表現較幼嫩難掌控的小孩。較女生遲熟的小男生在這制度下更是成為受害者。香港教育政策的短視實在害苦了小孩與家長們⋯

    回覆刪除
  12. Jojit Au Yeung上午8:00



    其實呢篇嘢想寫好耐。因為我聽見有社工話某名校有好多社交障礙問題,又見尐小學至碩士生去跳樓吊頸。所以即使我哋上咗岸,好似就唔關我哋事咁,但將來阿仔佢哋身邊就係成班冇快樂童年嘅人,諗起都打冷顫。唉…

    回覆刪除
  13. Lindberg :
    其實呢篇嘢想寫好耐。因為我聽見有社工話某名校有好多社交障礙問題,又見尐小學至碩士生去跳樓吊頸。所以即使我哋上咗岸,好似就唔關我哋事咁,但將來阿仔佢哋身邊就係成班冇快樂童年嘅人,諗起都打冷顫。唉…


    可以透露小小係邊間名校嗎?
    我都有聽講過有O的學校o既題目好深...
    聽聞某神級學校考小一的題目其實係資優測試題目...如果係真的話, 可想而知其實佢地係想要什麼學生...
    香港有免費教育, 始終都會有書讀. 只係有些家長(包括我)都唔敢將小朋友o既未來6年交由一個看似公平的大抽獎去決定...好無奈...
    唉...其實小一入學試只不過係一個起點, 我都好擔心上到小一先係惡夢O既開始...

    回覆刪除
  14. Jojit Au Yeung上午8:00



    我覺得大抽獎最令我哋不安,係我哋跟上一代唔同。我哋可能知得比較多,所以每一個家長都想去一間自己能夠明白教學原則方法,或者係同學會比較近似自己嗰個嘅學校。隨機去一間,當然會憂心尐嘅。
    嗰尐絕對係優測試題目。一定有小朋友會答得到。所以我就係驚幼稚園或家長用咗嚟做準則,作為「普及教育」,咁小朋友咪慘囉…
    嗰間學校喺西方。一間我之前好想阿仔入嘅男校。

    回覆刪除
  15. 小作家課室上午8:00

    其實,小朋友有個快樂童年才是最重要的。

    回覆刪除
  16. Jojit Au Yeung上午8:00



    對!唔係之後人生邊有樂趣。

    回覆刪除