2013年7月9日

小朋友發悔氣的問題

昨天我們坐了 Jayson 女同學的順風車。當司機的媽咪不停叫她坐好,但她只顧挑選坐位,沒有把媽咪的說話聽入耳。最後我把她安頓好之後,她便俏俏地跟我說:

「我媽咪好惡。」

「媽咪都係擔心妳啫。唔係有咩意外,飛咗出去點算。」我回答說。

「飛咗出去咪飛咗出去囉!」她很悔氣地答。

「吓?!」我有點錯愕地續道:「咁妳受傷媽咪會好傷心喎。」

「飛咗出去仲好呀…」

揸車中的媽咪見狀便說:「唔好咬耳仔呀吓!」

Jayson 傻更更地問:「咩係咬耳仔呀?」

旁邊的妹妹細細聲接著說:「冇咗對耳仔仲好呀,唔洗聽人鬧。」

聽到這裡,我差點開心得哭了出來。這個正是我最近感到很頭痛的問題。原來會發悔氣的,並不只是我 Jayson 一個。呵呵…(注意:這些並非幸災落禍的笑聲。而只是發現一點曙光…)

這對姐妹給我的印象是非常活潑可愛,而媽咪亦是一個豪爽的大好人。她 N1 接送上學的時候,認識了 Jayson 婆婆,到現在也會向我們問候婆婆。聽到她們說這些說話,我也有一點心酸。當 Jayson 第一次對我發悔氣,我差點哭了出來。這些「唉…」、「您話點就點啦…」、「一定做唔到啦…」、「跌低仲好呀…」、「係啦係啦,係我錯喇…」的說話,這兩個月來真的聽過不少。這種說話和語氣絕非可以從同學那裡學回來,一定是打從心底裡說出來。是否我們鬧得太多而讚得不夠,自尊心受損而說出這些說話?

有一次他忘記了一些之前學過的東西,不會做功課。我經過多次引導,他還是想不起來。於是我有點生氣地說:

「您真係唔記得?!咁您自己睇番前面啲功課,自己去搵答案。自己搵先會記得呀嘛。」雖然出於一點氣憤,但我覺得自己也未嘗沒有道理。

之後媽媽回家,便入房叫他吃飯。他仍然是坐在書桌上,把頭擰向另一邊,不看著媽媽說:

「得啦,您哋去食飯啦。我要做埋份功課呀。」一邊說一邊飲泣。

「乖仔,食完飯先去做啦。」媽咪簡單地理解情況,然後溫柔地叫他。

「您唔洗理我呀,您叫我自己做呀嘛。我自己得㗎啦。」

那一刻,我知道出了事。我叫媽咪出去,由我親自「補鑊」。我跟他解釋,我知道他之前學過,所以覺得他應該會做,才叫他自己找答案。如果果他真的不會做,爸爸一定會跟他一起找答案。而爸爸對他生氣,是爸爸不對。然後大家扭在一起哭了一頓。

查看了家中的參考書也沒有提及這個問題,所以只好用常理去分析一下。我覺得「發悔氣」的原因,有可能是他們覺得能力和目標的距離太大。就以 Jayson 和他的同學為例,發悔氣的小朋友並非一定沒有自信或能力。相反,他們正是有自信和明白事理。當他們發現目標不切實際,就只好以放棄的態度去面對。這個階段的小朋友,每天都要應付新事物,父母可能忽視了他們承受的壓大有多大,而做成他們悔氣的態度。之前香港電台製作了一套關於壓力的節目,我覺得是一個非常好的分享:《父母與子女之間的壓力》。

自從聽過第一句悔氣說話之後,我已經更加注意自己的日常言行。經過昨天女同學的事件後,我再作出反思。正所謂「病向淺中醫」,如果由發悔氣演變成自暴自棄就真的大鑊大大。我覺得對付「悔氣」,可以從以下幾方面著手:  
  • 定立目標要切合實際情況。Jayson 每次吃飯都要 45 分鐘以上,他就是快不了。30 分鐘內完成而有獎勵並行不通。
  • 不要作比較。嚴禁說:「爸爸也做得到,您也一定可以。」
  • 要小朋友一起作出承諾並不可以隨便使用。「你話點就點啦」就是從這裡出錯。
  • 即使要鬧,重點不是要他們認錯,而是要他們知道甚麼才是對。否則會非常傷害自尊心的。
  • 建立自尊。有自信的小朋友未必有自尊。要讓小朋友愛自己,認定自己是一個有價值的人,並感到自己值得別人尊重。這樣也較能夠接受個人不足之處。
  • 如果自信心出現問題,可以以小目標和贊美,逐步建立自信。
  • 而最重要的,還是正面的鼓勵。
這是一個鬥智鬥力的時代,前所未有的冒險正等着我們!




~ Lindberg



12 則留言:

  1. Christine上午8:00

    多謝分享, QQ最近都有呢個問題, 都煩惱緊呢..

    不過..如果比我聽到個女甘講自己, 我會好唔開心呢..我都要檢討下自己..唔可以太惡!

    回覆刪除
  2. Jojit Au Yeung上午8:00

    我覺得大家差不多大,任何性格都會出現同樣問題。分別只係輕或重。
    我都覺得要攞個平衡點。唔可以鬧完就算,乜都唔理,或者因為人哋話唔可以鬧,唔可以打,就話虎媽一定唔啱。每個小朋友都唔同,環境都唔同。加油呀!

    回覆刪除
  3. 唉... 點解你今日會出哩個文...

    回覆刪除
  4. Jojit Au Yeung上午8:00



    剛剛鬧完呀?哈哈哈哈哈哈…
    其實想寫咗好耐。係因為前日發生嘅事,先整理好思緒去落筆。

    回覆刪除
  5. Lindberg :

    剛剛鬧完呀?哈哈哈哈哈哈…

    其實想寫咗好耐。係因為前日發生嘅事,先整理好思緒去落筆。



    Mavis無咩悔氣說話, 但點知佢一講, 就hurt到我爆, 直插心臟, 將我打到入谷底再入地心...... 唉... 講起仲痛緊...

    回覆刪除
  6. Jojit Au Yeung上午8:00



    好明白嗰種感受。最難搞係道理明明喺自己嗰邊…

    回覆刪除
  7. wingwing上午8:00

    我好友是教書的,不過對著2歲的女兒都是大大聲,好惡的,我以為教書會識怎樣教小朋友,答案是錯的,

    回覆刪除
  8. Jojit Au Yeung上午8:00



    有時真係好難控制嘅。要做到唔鬧好難,亦都未必一定啱。要鬧得有道理又驚會變成發悔氣。唯有隨機應變啦。

    回覆刪除
  9. 我姪女成日都係咁,已經聽到厭

    希望亞囡唔會喇...

    回覆刪除
  10. Jojit Au Yeung上午8:00



    講得多都幾大問題喎…

    回覆刪除
  11. Owen悔氣話都唔小,有時我哋都忽視咗添...哎呀,我哋方向錯咗呀!

    回覆刪除
  12. Jojit Au Yeung上午8:00



    雖然我嘅方法可能只係適合四仔嘅 Jayson,但我覺得無論點,建立自尊心好重要呢。

    回覆刪除