2009年5月11日

平反閃卡

正當一眾聲討閃卡(Flash Card)之際,我來唱一個反調玩閃卡。嘩哈哈哈…


以上片段是幾個星期前拍的。其實從影片中,應該可以看出我們並非在玩閃卡。我們只是在玩認圖卡。而且玩的方法,並非「正宗」的閃法。但我也會用「正宗」的閃法。

對於閃卡,我並不太抗拒。我覺得任何教育方法都只是一種工具,各有不同的存在價值。而且沒有錯誤的工具,只會有錯誤的用法。對於右腦開發的教育方法,閃卡、背景聽語言會話等,雖然有不少正負面的聲音。但如果從工具本身的意義和運用方法,用常識去理解,不是沒有其道理和作用。

當我接觸到右腦開發的概念時,我覺得是一絕妙的東西。瞬間記憶,加上潛意識學習所得的巨大資料庫,就有如叮噹的「記憶麵包」一樣,不是每一個學生夢寐以求的東西嗎?而其理論和實例根據,亦不是沒有道理。不說潛意識學習的可能性(雖然據稱有證據),瞬間影像的刺激,令大腦習慣對圖像的憶記,道理上應該可行。

但我並不支持閃字,因為我覺得不需要這麼早識字。希望小朋友快點識字的原因,是希望小朋友會快點自行閱讀,方便培養對閱讀的興趣。但到底家長希望小朋友讀甚麼書,而需要懂得這麼多字呢?難道真的要一個三歲的小童,讀一套《三國演義》或《哈利波特》嗎?所以不應把兩者拉上關系。我覺得閃卡的用處,就是刺激和訓練眼球和腦袋。圖形或點就足夠了。而且圖像記憶比起文字記憶更加難掌握。讓成長中的大腦,在這方面接觸多一點,未嘗不可。加上圖像亦會對小朋友更有意思,會有興趣多一點。

由圖像記憶更可延伸到速讀(Speed reading)。速讀絕對是可以訓練出來,亦都是需要訓練眼球和大腦的配合,才能有的技能。而要做到速讀,必需有強大的專注力。所以說看閃卡會破壞專注力,我只會說用法不當。另一方面,有指那些紅點點算卡,小朋友只是記著那個花樣,而非真的以極速數出上面的點數,如果這是真的,我又覺得只是工具上的錯誤利用。我沒有試過點算卡,但如果真的可以單憑那複雜的花樣而記得上面的數目,我覺得已經達到訓練眼球和大腦的目的。如果小朋友不能像理論般,只靠認圖而不是數點數,那就應該用不同的點算卡,去反覆鍛鍊。但實話實說,如果做得到,真的神乎奇技,甚至扉夷所思。我認識中能做到的人,只有 Derren Brown(如果他沒有出術)。但理論上,我覺得都有其好處。不談閃的原素,可以把數字形象化,不是比懂得算式(如: 1 + 2 = 3)更好嗎?

有些人會說,自己以前爸媽未曾給自己看過閃卡,但學習上也不見得比人差。可是我本人從小便看閃卡,雖然不及七田兄的:兩分鐘看10張點算卡, 100張圖畫卡,但我也每隔十分鐘便專心看三分鐘不停閃動的影像。相信大部份人也跟我差不多,也是看電視廣告成長的。閃卡只是一種工具,究竟會破壞專注力,或加強專注力,全視乎小朋友如何反應。

當我拿那些卡當閃卡時,我都會選擇一些 Jayson 願意學習的時間。然後他會很專注地去看我飛快的反開每一張。我覺得這樣做才算合格。但如果在不適當的時候,強行要小朋友來這一套,除了會影響學習興趣之外,亦只會增強反抗性和影響專注力。

這是一種被動的學習嗎?閃卡的原意便是一種被動的刺激,幫助有大腦有問題的小朋友。但我我覺得很視乎父母的做法。重點是能否帶出小朋友學習的興趣。我問過主攻右腦的同事,她三歲的兒子,會主動拿卡出來自閃!那算是主動或被動呢?而只要小朋友喜歡,那又何必主觀地希望他玩別的呢?

但對於著重右腦開發的教育方法,我起初最有保留的是其對創意的影響。有篇報章提到:「人為催谷的另一最大缺點,是扼殺孩子的創造力。沒錯,孩童期的記憶力是最好的,但創造力也是最好的。這裏的「創造」不是指要發明什麼賺錢專利,而是指天馬行空,甚至天方夜譚的鬼主意。」但這令我想起以前上過的一個關於創意的專題討論會。講師說憑空的創作是很難的。創作是基於自己的認知,現有的東西,經過反覆試驗和不斷摸索而得出新的成果。聽完她這樣說之後,我更加相信是沒有憑空的創作。小朋友的創造力會天馬行空,是因為認知少,求知慾和好奇心強。所以才會有些(大人覺得是)天方夜譚的鬼主意。但為甚麼認知多了,就一定會影響創作力呢?我覺得創作力是很在乎人的主動性和靈活性。所以「人為催谷」不一定會破壞創作力。問題只是小朋友如果利用這些認知。這可能跟性格有關,或父母亦可加以引導。但另一方面,我亦認為如果輸入過多不能理解的資訊而令小朋友感到困惑,那當然會有影響。這又是錯誤利用工具的好例子。

之前看過以下一篇文章:

http://www.boston.com/news/globe/magazine/articles/2007/10/28/rush_little_baby/?page=full

文章很長,但我喜歡以下這句重點:

"As long as parents are exposing their children to a nurturing, vibrant environment, reading to them regularly, and speaking with them intelligently, they should feel free to put the flash cards away."

能夠提供一個合適而充滿生氣的環境,跟小朋友說多些有意思的說話,慢慢建立小朋友最重要的溝通基礎,已是對小朋友最有效的培育。

寫這篇文章,其實不是真的想為閃卡平反。只是覺得凡事都應該抱開放態度。放鬆心情,小朋友自然會受到我們的感染。任何教法都好,最吸引父母的,都是那些成功的例子。但老蒙也好,杜曼伯伯或七田兄也好,因材施教才是最好的方法。如果可以留意一下那些失敗的例子,往往都是忘記了這個重點。錯,並不在工具本身。當上父母,就是一件漫長的學習。我相信我們會不停犯錯。幸而身邊有一眾朋友,可以互相支持和學習。希望大家也會陪著我們,一起見證節瓜俠的成長。



~ Lindberg

39 則留言:

  1. Auntie Elma上午8:00

    嘩! Jayson 好犀利,認得好多生字!
    我諗我需要「左腦開發」囉!

    回覆刪除
  2. Jayson 好o力呀!!!

    回覆刪除
  3. A lot of people are looking for ways to save time, even when it comes to educating their kids. I guess the fear of being left behind is far greater than the common sense of finding what the youngsters need to stimulate their desire to learn, which will be the key asset for their future...

    回覆刪除
  4. Jojit Au Yeung上午8:00

    Auntie Elma :

    嘩! Jayson 好犀利,認得好多生字!

    我諗我需要「左腦開發」囉!


    左腦… 大人… 算啦!哈哈哈…

    回覆刪除
  5. Jojit Au Yeung上午8:00

    Ardy :

    Jayson 好o力呀!!!


    普通啦。歲半係咁㗎啦。不過你契仔都算係咁啦。

    回覆刪除
  6. Jojit Au Yeung上午8:00

    Fred :

    A lot of people are looking for ways to save time, even when it comes to educating their kids. I guess the fear of being left behind is far greater than the common sense of finding what the youngsters...
    Exactly! That's what I am trying to say. No matter with approach you adopt, the key is still using your common sense.

    回覆刪除
  7. 嘩~~~!! 第一次見到咁多字呢~
    JAYSON真叻,認得咁多字 ^-^

    回覆刪除
  8. jayson好叻!
    (篇文章好長...我左老未開發可能睇唔明..哈哈)

    回覆刪除
  9. Jojit Au Yeung上午8:00

    HaPPy :

    嘩~~~!! 第一次見到咁多字呢~

    JAYSON真叻,認得咁多字 ^-^


    唔係呱… 哈哈哈!
    其實啲進度都差不多啫。

    回覆刪除
  10. Jojit Au Yeung上午8:00

    kimkim :

    jayson好叻!

    (篇文章好長...我左老未開發可能睇唔明..哈哈)


    仲未開發?咁叫 Mavis 教妳啦!哈哈哈…

    回覆刪除
  11. Jayson真係叻叻
    其實米爸都話flash card都可能真係有d用,不過我都係唔多鍾意呢d不自然的學習法,加上人又懶,都係順其自然算~

    回覆刪除
  12. 白開水上午8:00

    Jayson 的中文未講得好,但英文就講得好叻呀!我一向潛慣水嘅都忍唔住要留言讚一讚!

    回覆刪除
  13. Jojit Au Yeung上午8:00

    Can :

    Jayson真係叻叻

    其實米爸都話flash card都可能真係有d用,不過我都係唔多鍾意呢d不自然的學習法,加上人又懶,都係順其自然算~


    咁妳又講得啱。真係唔多自然。好似太過機械式咁。不過夾人囉。可能有人覺得自然呢。

    回覆刪除
  14. Jojit Au Yeung上午8:00

    白開水 :

    Jayson 的中文未講得好,但英文就講得好叻呀!我一向潛慣水嘅都忍唔住要留言讚一讚!


    多謝留言!可能因為佢肯咬飯,所以咬字都算係咁。而中文發音其實都幾難掌握,仍需努力。

    回覆刪除
  15. 好叻仔呀!!!!!!!!!!! Flash card...其實我又唔係太抗拒, 但我又唔會做, 因為我懶!  不過, 我覺得 flash card 都不失為一種幫助學習o既方法, 某程度上可以幫助小朋友培養閱讀興趣, 始終閱讀係需要認識一定o既基本生字.  否則就只能夠看圖畫.  不過要夾人 (如你所如講), 同埋只適用於比小朋友學習基本生字.  到小朋友已經掌握到某程度o既生字庫其實可以停止使用...以上純屬個人意見. 

    回覆刪除
  16. 露露仁秉上午8:00

    恭喜 Lin兄,鮮奶嘅網誌排行,你第二啊! 你呢篇有萬多人睇,你呢期紅爆!

    回覆刪除
  17. Jojit Au Yeung上午8:00

    Bee :

    好叻仔呀!!!!!!!!!!! Flash card...其實我又唔係太抗拒, 但我又唔會做, 因為我懶!  不過, 我覺得 flash card 都不失為一種幫助學習o既方法, 某程度上可以幫助小朋友培養閱讀興趣, 始終閱讀係需要認識一定o既基本生字.  否則就只能夠看圖畫.  不過要夾人 (如你所如講), 同埋只適用於比小朋友學習基本生字.  ...
    我覺得妳講得好啱。個「技巧」係幾時為之夠,幾時可以吸收多啲。令小朋友有興趣之餘,又可以引導佢學識啲野。

    回覆刪除
  18. Jojit Au Yeung上午8:00

    露露仁秉 :

    恭喜 Lin兄,鮮奶嘅網誌排行,你第二啊! 你呢篇有萬多人睇,你呢期紅爆!


    真?!早知我就唔寫其他啦!嘩哈哈哈… 不過都係睇得出有幾多朋友關心自己啲子女啫。
    當我今朝睇到,第一時間覺得個計算器係錯嘅。哈哈哈…

    回覆刪除
  19. 櫻杏子上午8:00

    好勁呀jayson! 咬字仲好清晰,發音非常準確呀!

    回覆刪除
  20. Jojit Au Yeung上午8:00

    櫻杏子 :

    好勁呀jayson! 咬字仲好清晰,發音非常準確呀!


    我地發現如果食飯肯咀嚼,會好有幫助㗎。

    回覆刪除
  21. (@@)...目瞪口呆中....

    jayson好好好好好勁!
    我都係用呢個方法同anson flash架...

    不過我無叫e個做flash...因為都無flash到...哈哈...

    回覆刪除
  22. Jojit Au Yeung上午8:00

    白雪 :

    (@@)...目瞪口呆中....

    jayson好好好好好勁!

    我都係用呢個方法同anson flash架...

    不過我無叫e個做flash...因為都無flash到...哈哈...


    可以試下嘅。留意下 Anson 有乜反應。咪當係日常學習嘅其中一樣玩意囉。

    回覆刪除
  23. Jayson的英文發音好好啊~
    講開flash card

    我有見過有d爸爸媽媽同小朋友玩flash

    如果小朋友唔可以以英文讀出flash card上東西

    就會不停repeat果張

    我覺得小朋友會好辛苦 咁做叫唔叫強迫丫

    回覆刪除
  24. Jojit Au Yeung上午8:00

    Patsy :

    Jayson的英文發音好好啊~

    講開flash card

    我有見過有d爸爸媽媽同小朋友玩flash

    如果小朋友唔可以以英文讀出flash card上東西

    就會不停repeat果張

    我覺得小朋友會好辛苦 咁做叫唔叫強迫丫


    我嘅意思係好難講。要睇小朋友嘅反應,唔好替佢覺得。作為一個開明嘅家長,唔好見人咁做就照樣學,或見人唔係好似自己咁做就話唔啱。
    但妳個例子,如果不停咁做就好似有啲問題。正如妳去做 Gym,都唔會做死一舊肌肉。白飯係可以提供能量,但只吃白飯就會營養不良。全部都係常識嚟啫。

    回覆刪除
  25. Emilili上午8:00

    #.#''' (

    回覆刪除
  26. Jojit Au Yeung上午8:00

    Emilili :

    #.#''' (


    咩意思呢請問?

    回覆刪除
  27. Emilili上午8:00

    E ... 點解成段冇晒既!!!
    我想講:
    #o#''' (

    回覆刪除
  28. Emilili上午8:00

    又冇左!?
    唔留啦!! >.< (發脾四中...)

    回覆刪除
  29. Jojit Au Yeung上午8:00

    Emilili :

    E ... 點解成段冇晒既!!!

    我想講:

    #o#''' (


    講咩呀?

    回覆刪除
  30. Jojit Au Yeung上午8:00

    Emilili :

    又冇左!?

    唔留啦!! >.

    太多符號食晒啲字呱… 哈!

    回覆刪除
  31. Holy!  13360 Reads 大家以為係"陳冠A的閃咭"乎? =P短短時間,吸引左咁多關心子女的父母嚟真勁!不過,加埋我呢個keyword,引多一二百萬個咸濕佬閒閒地啦...唔駛多謝我喇! =P

    回覆刪除
  32. Jojit Au Yeung上午8:00

    Todd :

    Holy!  13360 Reads 大家以為係"陳冠A的閃咭"乎? =P短短時間,吸引左咁多關心子女的父母嚟真勁!不過,加埋我呢個keyword,引多一二百萬個咸濕佬閒閒地啦...唔駛多謝我喇! =P


    嘩哈哈哈哈!我估都係!唔該晒!

    回覆刪除
  33. 我都認同因材施教, 所有教法都有正極兩反, 只要捉模到自己小朋友既個性同強項, 一定可以教得好
    jayson好叻仔呀, 認得好多圖, 如果比實物佢, 佢係咪都會叫得出呢?

    回覆刪除
  34. 嘩!Jayson識好多好多好多呀!

    回覆刪除
  35. Jojit Au Yeung上午8:00

    boosaa :

    嘩!Jayson識好多好多好多呀!


    啲小朋友好快㗎。米爺都好快會學識晒。

    回覆刪除
  36. 曦曦媽上午8:00

    jayson好叻呀~ 咁快識咁多字~~~

    我發覺bosco同jayson一樣... 中英夾雜... 有時都怕佢會有混淆...

    回覆刪除
  37. Jojit Au Yeung上午8:00

    曦曦媽 :

    jayson好叻呀~ 咁快識咁多字~~~

    我發覺bosco同jayson一樣... 中英夾雜... 有時都怕佢會有混淆...


    冇計啦。都係我地衰,一時一樣,講到亂晒。

    回覆刪除
  38. 莎莉蛋糕上午8:00

    受教了,多謝分享!!

    回覆刪除
  39. Jojit Au Yeung上午8:00

    要做一個開放態度嘅家長呀!

    回覆刪除