2010年11月1日

如何培養孩子的責任感

每年幼稚園家教會嘅周年大會,都會跟一個講座。目的當然係吸引家長嚟開會啦。今年又請到理盧幼慈教授嚟主講。舊年 Jayson 媽聽得好開心,所以今年叫我去聽。今次嘅題目係:《如何培養孩子的積極性和責任感》。

雖然周年大會一般都係幾悶,但見到一班家長好落力咁為學校同小朋友做啲事,都好值得鼓勵支持一下。唔講唔知,原來一年佢哋搞成四十幾個活動。差不多每個星期都有野玩!真係好好心機。

完會之後,終於見到理教授。佢攞咗一大堆道具出嚟,擺好個陣就開始講。如果黃茵似黃子華,理教授應該似蘇施黃(語氣方面)。哈!

講座比較似一個分享會,氣氛好好。講咗冇耐,佢問:「大家想唔想小朋友第二時孝順自己?」在場所有人當然狂點頭。之後佢問:「大家又有冇將呢個期望話俾個小朋友聽呢?」所有人都冇出聲。佢話:「唔講佢又點識呢?!」係喎…

其實我都有幫 Jayson 洗腦。我成日同佢講,公公婆婆湊佢好辛苦  ,第二時一定要孝順佢哋。亦同佢話媽咪好錫佢,第二時唔孝順我都要孝順阿媽。但何謂之「孝順」呢?原來我冇解釋過。大鑊…!

理教授話要善用後果。例如如果小朋友同大人分享一粒提子,或者幫大人攞拖鞋,通常我哋會讚佢一句:「乖」。但就咁一個字係唔夠㗎。乜都係「乖」,再「乖」就冇意思喇。其實呢個正係同小朋友建立價值觀嘅好時機。應該讚佢:「您真係孝順喇!」理教授話喺心理學中,要重複呢個「動作」二十一次。佢就會明白何謂之孝順。但當然唔係話佢俾一粒提子你,你就狂讚佢二十一次「孝順」啦!

而父母首先要有啲必具嘅條件,例如:以身作則、言行合一、恩威並施等。其實都係做父母嘅常識。但佢好堅持「尊師重道」呢四個字。佢話唔識的話,啲小朋友就唔會聽大人嘅說話。我諗咗好耐…「尊師重道」係中國人嘅傳統,外國人係咁嘅咩(理教授喺美國工作)?同阿仔做朋友,係唔係一定唔會聽我嘅意見呢?我依家諗通咗喇。重點係「尊重」兩個字。
有咗呢啲基本條件,就可以「開工」。為咗培育小朋友有一個積極嘅處事方法,佢建議用時間表同獎勵制度。而建立責任感,最好就由家務做起。喺依家嘅家庭,好多野都有工人代勞。亦都可能因為咁,日常可以用嚟建立價值觀嘅野都冇埋。

我記得曾經跟郭先生討論過。佢問點解要由我哋啲大人灌輸啲價值觀俾小朋友。我同意每個人都應該有自己嘅睇法,但處身於一個群體嘅社會,大家就應該有一啲共同嘅基本價值觀。前一排有個年青朋友嘅細佬犯咗一件非常嚴重嘅事。講完一大輪之後,原來佢都唔知自己衰乜。只顧自己嘅感受,而唔識點樣先會得到別人嘅原諒。而更令我奇怪嘅係,我個朋友都係唔多明。不得不承認嘅係價值觀應該係隨時代改變,但係佢變之前,我哋係有責任教導下一代。

簡單嘅家務,例如擺碗筷、餵貓狗等,小朋友一定能夠勝任。二十一次嘅「您真係有責任感喇!」就可以由此建立而成。好多時,小朋友都會缺乏專注力,做到一半就走咗去玩。如果係咁,叫個小朋友自己番嚟睇一睇,睇下有乜做漏咗。從而慢慢建立應有嘅價值觀。

有家長問到,獎勵制度會唔會好功利。搞到啲小朋友只會為咗啲獎勵而做野。理教授冇正面回答。但佢好好笑咁講,如果小朋友嚟佢面前,要求獎勵,佢會話:你係乞兒咩?乞兒先會乞求獎勵喎。哈哈哈… 如果冇獎勵就唔會付出,咁即係根本冇責任心。

而講咗咁多,最重要係可唔可行。Jayson 唔知點解好唔鐘意洗手。前兩日,佢用手食野,之後又嘔又肚痛。於是我哋就順勢歸疚於冇洗手。

「我唔洗手!」(設計圖片


因為試過肚痛,知衰,開始願意去洗手。我哋立即打蛇隨棍上,當佢乖乖走去洗手嘅時候,我冇再隨隨便便贊佢「叻」,我贊佢:「Jayson,您真係衛生啦!」之後兩日,每當我入到位,我就會話佢「衛生」或「唔衛生」。而佢又真係繼續乖乖地去洗手喎。雖然今日唔算太過合作,但我相信只要有耐性,講夠二十一次之後,我就會成功得道㗎喇!呵呵呵…

短短一個鐘頭裡面,佢仲講咗好多「對付」小朋友嘅方法。道具中,佢有一個鬧鐘。如果小朋友鬧情緒,佢會問:「您今年幾多歲?」「三歲」「三歲?咁我哋冷靜三分鐘啦。」調校好鬧鐘,大家就可以享受三分鐘嘅安靜,之後先講道理。做法看似好簡單,又或者好兒嬉,但其實裡面所包含嘅心理學原理好奧妙。今次真係獲益良多!



~ Lindberg

19 則留言:

  1. 好堅既分享!!!多謝!!!

    回覆刪除
  2. 作為父母,我只能跟女兒分析或灌輸道德觀,即普世認同的一些事情。比如人人皆平等之類。而價值觀,我不太確定,到了她長大後,有那些價值還有「價值觀」。還有就是,我覺得有價值的事宜,未必會對她的人生是重要的,所以我希望她本人去為自己去定義。

    回覆刪除
  3. Jojit Au Yeung上午8:00



    我都贊成你所講嘅。可能我(同理教授)用「價值觀」比較籠統。但例如「責任心」,我都只好當佢係價值觀。
    我慶幸接觸過啲年青嘅一代。因為佢哋有啲睇法,真係好自我中心。唉… 所以我覺得有必要令 Jayson 明白我嘅睇法,第二時先有得溝通。
    P.S. 下次我會多啲點你個名,等你回應一下。哈哈哈…

    回覆刪除
  4. 郭生 :
    作為父母,我只能跟女兒分析或灌輸道德觀,即普世認同的一些事情。比如人人皆平等之類。而價值觀,我不太確定,到了她長大後,有那些價值還有「價值觀」。還有就是,我覺得有價值的事宜,未必會對她的人生是重要的,所以我希望她本人去為自己去定義。





    你地真係厲害! 我都無諗得咁仔細, 讀得書多係唔同d!

    回覆刪除
  5. 櫻杏子上午8:00

    哦,原來要咁樣讚法,一向都知讚小朋友要「具體」,唔好淨係一個「乖」字一個「叻」字,但係我真係唔係幾識點具體法,而家明晒喇!
    thanks for this very good sharing! jayson學校好好呀,年年都有呢d咁有用嘅講座,我都好想去聽!
    洗手茄茄都唔係咁鍾意,其實我都唔知佢係懶定係真係唔鍾意,佢係知要洗手嫁,佢而家識自己去wee 我地會叫佢自己沖廁洗手,佢會成日唔洗然後同我講佢洗咗!啱啱weekend 我買咗支mcdull 梘液俾佢,佢好似真係會主動咗d,我見萬寧有架thomas樽梘液添呀,$49.9你都可以考慮吓~

    回覆刪除
  6. Jojit Au Yeung上午8:00



    好主意喎!其實喺屋企我哋都(遲早)搞得佢掂。但喺婆婆到就驚惡搞啲。買支俾婆婆先得!多謝!

    回覆刪除
  7. 真係獲益良多!

    睇黎我都要開始同米b洗腦...

    回覆刪除
  8. Jojit Au Yeung上午8:00



    別客氣。大家一齊分享下!

    回覆刪除
  9. Jojit Au Yeung上午8:00



    係灌輸,唔係洗腦!哈哈哈…
    「妳只係鐘意 Jayson 一個… 妳只係鐘意 Jayson 一個…」
    不過真係好難。要喺自由發展中加入一啲群體生活嘅意義。

    回覆刪除
  10. 多謝分享.学校都好有心思,大人唔知...等我同太公洗腦!

    回覆刪除
  11. Jojit Au Yeung上午8:00



    「俾晒你啲錢我… 俾晒你啲錢我… 俾晒你啲錢我… 」哈哈哈…

    回覆刪除
  12. 我要睇多次, 再諗下自己先得! 我覺得我都做得幾夠~~~哈哈哈~~~~

    多謝分享~~

    回覆刪除
  13. Jojit Au Yeung上午8:00



    我知妳都好努力嘅…。

    回覆刪除
  14. QQ 媽咪上午8:00

    同意﹗記得我之前睇過本有關兒童心理學書籍﹐裡面都曾經講到﹐讚美都需要技巧。對小朋友﹐要調教要讚都需要specific﹐清清楚楚﹐不可以含糊。之余裡面所講「對付」小朋友那point﹐某些兒童書籍亦有教過。"Time out" 正正係我一路以來對付家中小人的方法。隨住年齡計算time out 的時間﹐自己覺得幾work﹐值得一試﹗

    回覆刪除
  15. Jojit Au Yeung上午8:00



    隨住年齡計算「休戰」時間其實包含一啲好奇妙嘅道理。發脾氣用左腦,想令對方理性一點,就用數字去刺激佢邏輯嘅右腦。聽落都幾有道理…

    回覆刪除
  16. 多謝分享, jayson學校成日有呢D活動/講座分享真係好, 最好就係連你都同我地分享, 依家我都要改改口, 唔好再讚哲哲乖, 而係要更實在先得!

    回覆刪除
  17. Jojit Au Yeung上午8:00



    其實呢啲野大家都識。但冇人提就醒唔起囉。一齊努力呀!

    回覆刪除
  18. 小波波班長上午8:00

    嘩,好呀~~多謝分享呀!!因為bb越來越大,有時真係唔知點教佢好,睇完之後會明白,點解小朋友好似講極都唔聽,原來係唔明!!

    回覆刪除
  19. Jojit Au Yeung上午8:00



    係呀。我都覺得好有幫助。有時叫我贊佢,鼓勵佢,都唔知點教好。依家叫做有方法啦!希望都幫到妳啦!

    回覆刪除